Jak wykorzystać ideę hackathonu (maratonu projektowania), aby zachęcić do innowacji na co dzień

Udostępnij:
  • Staples_article

Jeśli zdarzyło Ci się pracować w branży technologicznej, zapewne wiesz, czym jest hackathon. Jeśli nie, wyobraź sobie maraton, ale w programowaniu (trochę mniej potu i zdecydowanie więcej pizzy).

Podczas takiego maratonu deweloperzy pracują wspólnie przez określony czas, aby stworzyć nowe oprogramowanie, narzędzia i funkcje. Może to trwać jeden dzień (albo noc) lub nawet kilka dni. Zadanie polega na tym, aby pracować szybko, intensywnie i wspólnie.

Jednakze, sama idea hackathonów nie musi ograniczać się tylko do działu inżynierii czy cyfrowych startupów. Właściwie, każda firma, dział czy zespół może wykorzystać tę koncepcję jako sposób na szybką burzę mózgów, iterację i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań przy dowolnych problemach biznesowych.

Cechy hackhathonu
Każdy udany hackhathon ma cztery główne cechy:

Szybkość 
Hackathon powinien trwać od kilku godzin do kilku dni. Czas trwania należy określić na samym początku, aby uczestnicy kontrolowali jego upływ.

Zaangażowanie
Maraton projektowania pozwala zapomnieć o innych projektach i intensywnie skupić się na rozwiązaniu wybranego problemu.

Udział pracowników z różnych zespołów
Nowe pomysły wymagają nowej perspektywy. W hackathonach regularnie uczestniczą specjaliści z różnych dziedzin, np. kodowania, projektowania, nauki, marketingu i przedsiębiorczości. W ten sposób można spojrzeć na rozwiązania z różnych perspektyw.

Dopuszczanie porażki
Taki maraton to zajęcia badawcze, a nie projekt. Powinien być przyjemnym sposobem na tworzenie i szybką ocenę wielu pomysłów.

Nie zawsze można zorganizować hackathon w pełnym tego słowa znaczeniu, aby rozwiązać każdy problem biznesowy, tym niemniej poniżej przedstawiamy kilka sposobów zaczerpniętych z tej idei, które pomogą przełamać rutynę i pobudzą kreatywność.

Używaj procesów typu Agile
Firmy tradycyjnie pracują w sposób liniowy — realizując poszczególne zadania, wykazując ich efekty, przechodząc przez proces akceptacji, zanim praca może być dalej kontynuowana. W podejściu Agile zespół cały czas współpracuje podczas krótkich sesji, będących elementem procesu iteracyjnego.

Istnieją różne rodzaje procesów Agile. Scrum to sztywny zestaw funkcji i metod, podczas gdy Kanban pozwala na większą elastyczność. Choć procesy Agile zostały stworzone z myślą o tworzeniu oprogramowania, można je wykorzystać w dowolnym miejscu pracy. Na przykład zamiast wymagać od członka zespołu, aby w ciągu 30 dni przygotował raport, warto w ramach procesu Agile stworzyć po drodze punkty kontrolne. W ten sposób będzie można ocenić dane, materiały i plan, a pracownik będzie mógł wziąć pod uwagę informacje zwrotne i dostosować do nich raport.

Mniej gadania, więcej działania
Większość spotkań to nie tylko strata czasu, ale również pieniędzy. Badania wykazały, że cotygodniowe spotkania kierowników średniego szczebla mogą kosztować firmę 15 mln USD rocznie. Dzieje się tak, gdyż podczas większości spotkań mówią może dwie osoby, podczas gdy pozostali wnoszą niewiele lub zupełnie nie uczestniczą w dyskusji, nadrabiając w tym czasie zaległości w mailach lub innej pracy.

Zamiast zwoływać spotkanie, aby porozmawiać o projekcie, zorganizuj sesję roboczą. „Praca” to słowo klucz — zaproś tylko tych, którzy rzeczywiście będą mogli mieć swój wkład w temacie, którego dotyczy sesja. Inni pracownicy, niższego lub wyższego szczebla bądź nie zajmujący się tematem, mogą być wdrożeni później lub wezwani na spotkanie, dopiero gdy zajdzie taka potrzeba.

Rozwiązuj nowe problemy
Nie każdy maraton projektowania służy rozwiązaniu konkretnego problemu. W biurze pracujemy zazwyczaj tylko nad przydzielonymi zadaniami i działamy w sposób reaktywny, a nie proaktywny. Zrób małą rewolucję i rzuć wyzwanie swoim pracownikom, aby poszukali zarówno samego problemu, jak i jego rozwiązania. Ich pomysły na pewno Cię zaskoczą. Możliwe, że zaproponowane rozwiązanie będzie dotyczyć problemu, o którego istnieniu nie miałeś do tej pory pojęcia.

Motywuj przy porażkach, nagradzaj sukcesy
Jeśli chcesz, aby zespół dzielił się nowymi pomysłami, musisz przygotować się na to, że niektóre z nich będą słabe. Im bardziej uda Ci się stworzyć atmosferę tolerowania porażek, a nie karania za nie, tym odważniej Twoi pracownicy będą pobudzać swoje myślenie. Na początkowych etapach zachęcaj pracowników do poddawaniu wielu pomysłów, te najlepsze zawsze można wybrać i rozwinąć później. Aby zachęcić do intensywnych przemyśleń, przygotuj nagrodę. W ten sposób pobudzisz ducha rywalizacji i nieszablonowe myślenie.

Znajdź czas na przemyślenia
Nie ma się co oszukiwać — codzienne obowiązki przeszkadzają w innowacyjnym myśleniu. Niemożliwe jest bycie kreatywnym podczas sprawdzania e-maili, wypełniania raportów finansowych i zajmowania się trzema różnymi projektami jednocześnie. Jeśli chcesz inwestować w innowację, inwestuj w czas. Regularnie wyznaczaj jeden dzień na kreatywną i swobodną współpracę. Dzięki temu Twój zespół będzie mógł bez zakłóceń skupić się na nowych pomysłach.

I nigdy nie zapominaj o najważniejszym elemencie hackathonu — pizzy.

Udostępnij:

Continue Reading

Kontakt
close

Porozmawiajmy osobiście

Skontaktuj się z przedstawicielem Staples, dzwoniąc na numer:

(58) 781 52 00

Możesz również wypełnić poniższy formularz, a wkrótce skontaktuje się z Tobą jeden z naszych przedstawicieli.

Get help PL

Form