Staples Solutions używa ciasteczek/cookies (i podobnych rozwiązań np. Facebook Pixels, beacony i Javascript) na swoich stronach w celu poprawy ich funkcjonalności i użyteczności, by analizować ruch oraz dla celów marketingowych. W konsekwencji, ciasteczka przetwarzają dane osobowe.  Dowiedz się więcej na temat wykorzystania ciasteczek na tej stronie z naszej Polityki dotyczącej plików cookie. Przeczytaj więcej o tym, w jaki sposób ta strona przetwarza dane osobowe w Polityce prywatności. Klikając przycisk ‘OK’, lub zaczynając używać tej strony, wyrażasz zgodę na funkcjonowanie ciasteczek.

Logo Staples

Czy Twoje spotkania zaczynają być nudne? Wypróbuj nasze taktyki grywalizacji

Udostępnij:

Możesz zainspirować się niemieckimi grami planszowymi i zmienić trochę scenariusz spotkań. W wielu grach planszowych uczestnicy są przeciwnikami względem siebie. Te gry ich integrują, ponieważ muszą oni obrać wspólną strategię jako grupa. Aby wygrać, trzeba coś razem zbudować, np. społeczność, cywilizację lub miasto. Biorąc przykład z niemieckich gier planszowych, możesz sprawić, że Twoje spotkania będą oparte na strategii współpracy i tworzenia pomysłów.

Oto kilka prostych technik grywalizacji, które możesz wypróbować, aby zwiększyć dynamikę spotkań.

Na początek rozładuj atmosferę

Dzięki temu sprawisz, że będzie luźniejsza, a ludzie będą bardziej otwarci – to ważne czynniki, które sprzyjają współpracy.

Jeśli to spotkania cykliczne stałej grupy, zacznij za każdym razem od innego pytania. To może być proste pytanie, np. „Jak minął weekend?” lub „ Czy oglądaliście ostatnio dobry film?”.

Jeśli uczestnicy nie znają się dobrze, zacznij od bardziej niekonwencjonalnych pytań zachęcających do rozmowy. Oto kilka propozycji:

  • Co lubiliście jeść w dzieciństwie?
  • Czy spotkaliście kiedyś sławną osobę?
  • Gdzie zaczynaliście pracę?
  • W jaką grę najchętniej graliście w dzieciństwie?

Odpowiedzi niektórych Twoich kolegów i koleżanek mogą być zaskakujące.

Zacznij od zajęcia rysunkowego

Na produktywnych spotkaniach, na których odbywają się burze mózgów lub wymiany poglądów czasem trzeba coś narysować lub przedstawić w formie wizualnej. Łatwiej powiedzieć niż zrobić. Choć wielu z nas lubiło rysować w dzieciństwie, jako dorośli mamy więcej samokrytyki. Martwimy się, że nasze rysunki będą brzydkie lub śmieszne. Nie trzeba jednak być mistrzem, aby za pomocą rysunku przekazać jakiś pomysł lub ideę. Wystarczy prosty szkic.

Na rozgrzewkę zacznij od szybkiego ćwiczenia z rysunku. Daj 30 sekund na narysowanie drzewa. Daj kolejne 30 sekund na narysowanie osoby. Następnie niech każdy pokaże swoje dzieło. Szkice będą różniły się między sobą, ale z pewnością będą przypominały drzewa i ludzi. Teraz wszyscy będą czuli się pewniej, jeśli później poprosisz ich o narysowanie czegoś.

Dowiedz się więcej o wpływie humoru i wesołości na współpracę w miejscu pracy – przeczytaj nasz poradnik, który pokazuje, jak wykorzystać gry dla dzieci w miejscu pracy. 

Dbaj o prawidłowy przebieg spotkania

Twoje wysiłki i dążenia do współpracy mogą spełznąć na niczym, jeśli któryś z uczestników zmieni temat i nikt z uwagi na grzeczność nie zwróci mu na to uwagi. W takich momentach grywalizacja jest doskonałym sojusznikiem.

Przynieś jakieś urządzenie do odmierzania czasu, np. 2-minutową klepsydrę lub zwykły minutnik kuchenny. Ustal limit czasowy wypowiedzi każdego uczestnika. Odpowiednio wcześnie wyjaśnij reguły, aby nikt nie był zaskoczony, że czas się skończył. Gdy zabrzmi alarm, czas na wypowiedź innej osoby.

To sposób na to, aby uczestnicy bardziej szanowali czas innych i chętniej brali aktywny udział w spotkaniu. Także na to, aby spotkania się nie wydłużały!

Zadbaj o stały przepływ pomysłów

Burza mózgów to nie zawody. Żadna idea nie powinna być „najlepsza”. Nikt nie powinien obawiać się podzielić swoim pomysłem. Trzeba również przyhamować trochę tych, co bagatelizują pomysły innych. Uda Ci się to zrobić, jeśli przyjmiesz zasadę, która nakazuje zaakceptować wypowiedź przedmówcy, następnie ją rozwinąć.

Polega ona na tym, że za każdym razem, gdy ktoś przedstawia swój pomysł, trzeba coś do niego dodać od siebie. Oto przykład: „Rozwijając pomysł Jana…”. Aby zachęcić ludzi do rzeczywistego angażowania się w koncepcje innych, możesz prowadzić tabelę wyników, gdzie punkty przyznawane będą za każde użycie sfomułowania „rozwijając pomysł Jana”.

Pod koniec tygodnia możesz wyróżnić osobę, która najczęściej używała tego sformułowania. Nagrodą może być darmowa kawa lub lunch. Taka taktyka motywuje do proaktywnego rozwijania przedstawianych pomysłów, co w efekcie prowadzi do zwiększenia efektywności spotkań.

Koniec spotkania to nie koniec współpracy

Wszyscy to znamy. Spędzamy dwie godziny na omawianiu ważnego tematu, wszyscy są podbudowani i zmotywowani wymianą poglądów i pomysłów. Potem nic się nie dzieje. Nikt nie wie, jaki jest ciąg dalszy i co należy dalej robić.

Gdy spotkanie dobiegnie końca, pamiętaj o przekazaniu notatek i dalszego planu działań wszystkim uczestnikom. Jeśli kluczowi członkowie zespołu nie mogli uczestniczyć w spotkaniu lub uczestniczyli w nim zdalnie, zadbaj o to, aby również otrzymali notatki.

Płynny przepływ informacji zapewi Ci flipchart Oxford Smart Flipchart i aplikacja na telefon SCRIBZEE®. To proste – zapisujesz notatki na flipcharcie, następnie skanujesz je smartfonem. Aplikacja SCRIBZEE® pozwala zebrać strony w jednym wysokiej jakości pliku PDF, który można później udostępnić w chmurze. Zanim uczestnicy wrócą do swoich biurek, notatki będą czekać już na ich skrzynkach mailowych.

Aby ożywić trochę nudne spotkania, wystarczy wykorzystać niektóre z naszych pomysłów. Gdy ludzie zaczną czuć, że ich pomysły i opinie mają znaczenie, będziesz na dobrej drodze do osiągnięcia lepszej współpracy, a co za tym idzie zwiększenia produktywności spotkań.

Udostępnij:

Czytaj dalej

Kontakt
close

Porozmawiajmy osobiście

Skontaktuj się z przedstawicielem Staples, dzwoniąc na numer:

(58) 781 52 00

Możesz również wypełnić poniższy formularz, a wkrótce skontaktuje się z Tobą jeden z naszych przedstawicieli.

Get help PL

Form